مستحب مؤکد ميباشد که مردان و ن در دست راست انگشتر داشته باشند .درصورتيکه
نگين انگشتر از عقيق،فيروزه و
دُرّ نجف باشد، خوبتر ميباشد . هر يک فوايد و برکاتي داراست . عالي انگشتر عقيق است انسان از هر سه انگشتر به کارگيري نمايد .
از بررسي
روايات معلوم مي شود که ثواب انگشتر عقيق از بقيه انگشتر ها اکثر هست .
از حضرت صادق (ع) منقول هست : ” هر که انگشتري از عقيق داشته باشد، عاقبتش به خوبي مي شود “ .
از حضرت راست گو (ع) ماجرا گرديده : ” هر کس انگشتر فيروزه در دست کند، حاجتمند نشود “ .
از آن حضرت نقل گرديده که :” در نگاه به انگشتر دُرّ نجف ثواب حج و عمره داده مي شود “ .
انگشتر
با نگين عقيق و رکاب خودکار زيباانگشتر فيروزه نيشابور با رکاب روحاني احمد مردانهانگشتر در نجف خطي مردانه رکاب نقره
ابو
طاهر ميگويد : حديث فضيلت دُرّ نجف را که از حضرت درست گو (ع) نقل شد، براي امام حسن عسکري (ع) نقل کردم،
فرمود : ” بلي اين حديث جدم امام صادق(ع) است “ .
پهنا کردم : شما هيچ چيز را بر عقيق سرخ اختيار نمي فرماييد،
فرمود : ” بلي، براي فضيلت بسياري که در آن وارد شده ميباشد .
پدرم به اينجانب خبر دارد : اوّلين کسي که انگشتر عقيق در
دست کرد، حضرت انسان (ع) بود و به نگين انگشترش نام هاي مقدّس پنج تن آل عبا را نقش کرده بود “ .
در
نقش انگشتر هر يک از : ” لابهلا اله الاّ الله ” ، ” محمّد پيامبر الله ” ، ” نام هاي پنج تن آل عبا ” ، ” العزّة لله ” ،
” حسبي الله ” ، ” ماشاء الله لا به لا قوة الا بالله ” بنويسد خوبتر ميباشد .
انگشتر
عقيق پنج تن آل عبا خط عبدانگشتر عقيق زرد رنگ خطي ماشاللهانگشتر عقيق خطي حسبي الله مردانه
انگشتري
در اسلام انگشتر حلقه اي ميباشد از طلا و جواهرات يانقره كه معمولاً سنگي قيمتي برآن جاي دارد و در يكي از انگشتان قرار ميگيرد .(1)
رهروان
هر كيش و مذهبي براي خود نشانهاي دارا هستند كه با آن شناخته ميشوند؛ چنانكه مسيحيان صليب و هندوها و
بوداييان خال سرخ در پيشاني و موهاي منحصر به فرد دارند .
اهل ايمان نيز با علاماتي شناخته ميشوند . يكي از اين علامات، انگشتر به دست راست كردن هست .
امام
حسن عسكري عليه السلام ميفرمايد : نشانه هاي مؤمن ، پنج چيز ميباشد : پنجاه و يك ركعت نماز گزاردن ،
زيارت
اربعين ، انگشتر به دست راست كردن و جبين را در سجده بر خاك نهادن و خواندن « بسم الله الرّحمن الرّحيم »
با صداي بلند .(2)
انگشتر
عقيق آبي با نقش بسم الله زيبا
به کارگيري
از انگشتر ، سنّتي هست كه رسول گرامي اسلام به آن اهميّت ميداد (3) و پس از نبي مكرم، اهل بيت
عليهم السلام و پيروان آنها بر انجام دادن اين سنت محمدي صلي الله درمقابل وآله سماجت ورزيدند .
هنگامي پيامبر خدا
صلي
الله عليه وآله شريعت خويش را به مردمان ابلاغ كرد، در اواخر سال ششم هجري به پادشاهان و امپراتوران گرانقدر عصر
خويش نامه هايي نگاشت و آنها را به قبول دين حق دعوت كرد .
بعد از آن براي قانوني ساختن نامه ها دستور داد انگشتري
بسازند و نامش را بر آن بنويسند تا بهاين وسيله نامه ها را مهر زند .(4)
اين
انگشتر، كه بيان کننده اولي انگشتر پيغمبر اسلام صلي الله عليه و آله بود، همواره تا انتها قدمت مبارك حضرت زمينه استفاده
قرار ميگرفت . پس از وي امامان معصوم عليهم السلام نيز به «تختم» مقيد بودند و يك يا يکسري انگشتر داشتند .
انگشتر در
اولِ كار علاوه بر ثواب، جهت رسميّت بخشيدن به نامه ها و مهر كردن آن قضيه به کارگيري قرار ميگرفت .
به تدريج اين سنت
محمدي در در بين خلفا و سلاطين به گونه اي ديگر مرسوم شد .
برخي از آنان از انگشتر هاي گران بها و آن نيز چه بسا به
قصد فخر فروشي و تجمّل به کارگيري ميكردند .
به تدريج مهرها از انگشتر انقطاع شد و حفظ مهر سلطنتي يكي از پستهاي
دربار شد .علما
و مراجع تقليد نيز در جواب نامه هاي شيعه ها نوشته خود را مهر ميزدند و به منجر اهميّت و قيمت مهر در
نگهداري آن ميكوشيدند . به تدريج قيمت مهر رسمي شد و براي جاعلان آن، مجازات سنگيني معين گرديد .
درباره این سایت